Kullekin raportille tulevat tiedot on raportin muodostajan vapaasti valittavissa. Samoin niiden järjestys (JNro), näkymässä käytetty otsikko (Otsikko) ja sarakeleveys (Leveys).
Uuden raportin luominen
Uusi raportti luodaan alustamalla raportti painamalla Alusta uusi raportti -painiketta ja antamalla raportille tunnus. Näin ohjelma luo raportin, johon tulee mukaan kaikki perustietokentät (ks. Perustiedot), joista voidaan myöhemmin poistaa ne joita ei raportissa tarvita. Rastittamalla Tyhjä raportti -valinnan ohjelma luo raporttipohjan, johon tulee mukaan vain pakolliset kentät (ks. Pakolliset avainkentät). Tämä saattaa olla helpompi tapa tehdä yksinkertaisia raportteja.
Raportteihin tulevat aina avaintiedot, joita ovat tilausnumero (ID), toimituserä (ID_PART), tuotantolinja (PROD_LINE) ja valmistussarjan tunnus (SERIALNUMB). Näitä kenttiä ei voi poistaa raportista, mutta ne voidaan tarvittaessa piilottaa antamalla sarakeleveydeksi nolla.
Käyttäjä voi vapaasti valita kyseiseen raporttiin tulevia perustietokenttiä, jotka ovat pääasiassa tilauksen otsikkotason tietoja, kuten toimitustiedot, asiakastiedot, hinta ja merkkitiedot jne. Perustietoihin kuuluu myös joitakin rivitason tietoja, kuten yhteenveto tilauksen tuotteista sekä pintakäsittelyistä. Muita perustietoja ovat mm. yleiset huomautukset, tuotantopvm, jnro sekä valmistuvien tuotteiden kuittauskenttä.
Raporttikohtaiset huomautukset
Raporttikohtaiset huomatukset (NOTES01...05) ovat myös perustietoja, mutta poikkeavat muista kentistä siten, että ne näkyvät ainoastaan siinä raportissa mihin ne on valittu. Jokaiseen raporttiin on mahdollista valita viisi raporttikohtaista huomautusta.
Raportin muokkaaminen
Ylimääräisten kenttien poistaminen tapahtuu niin, että valitaan taulukosta poistettava kenttä ja painetaan joko Delete -näppäintä tai Poista -painiketta. Poista -painiketta käytettäessä ohjelma kysyy, poistetaanko koko raportti vai ainoastaan valittu tietue. Delete -näppäimellä voidaan poistaa vain valittu tietue.
Uusia kenttiä raporttiin lisätään valitsemalla joku kenttä taulukosta (taulussa on haluttu raportti valmiina) jolloin
ID -kenttään tulee raportin tunnus. Seuraavaksi
JNro -kenttään annetaan kentän järjestysnumero. Tämän jälkeen valitaan lisättävän kentän
Tyyppi (
Perustieto,
Hankinta tai Työvaihe) ja
Sarake ID -valikosta lisättävä kenttä. Kenttien tausta- ja fontinväriä voi myös muuttaa niin halutessaan. Lopuksi lisättävä kenttä täytyy tallentaa
Tallenna -painikkeen avulla.
Kentät näkyvät työjonossa järjestysnumeron mukaisessa järjestyksessä. Jos järjestystä halutaan muuttaa, kentät pitää numeroida uudelleen. Uudelleennumeroinnissa käyttäjän pitää olla tarkkana, koska ohjelma ei erikseen tutki, onko annettu järjestysnumero jo olemassa kyseiselle raportille. Jos on, niin samalla järjestysnumerolla aiemmin ollut kenttä poistetaan raportista.
-
Hankintojen ja työvaiheiden sallitut arvot
Hankintojen ja työvaiheiden sallitut arvot -valinnoilla voidaan määritellä missä vaiheessa olevat hankinnat tai työvaiheet näkyvät raportissa. Eli työvaiheet jotka ovat valmiina voidaan poistaa raportista jättämällä Tullut (kaikki) / Valmis -valinta tyhjäksi.
Raportin ryhmä -kentän avulla voi asettaa käyttäjillle näkymään vain tietyt raportit.